SEBASTIAN DROŻDŻAŁ – wywiad ze współtwórcą systemu PABLO

Kim jesteś, czym się zajmujesz i jaka jest Twoja rola w projekcie PABLO?

Nazywam się Sebastian Drożdżał. Z moim wspólnikiem, Tomaszem Puczyłowskim, prowadzimy firmę i3P. Zajmujemy się automatyką i radiokomunikacją. Mamy szerokie pole działania.

Aktualnie rozwijamy produkt, który nazywa się System PABLO (Personalny Asystent Bezpieczeństwa i Lokalizacji Osób).

Moje doświadczenie zawodowe – przez większość czasu zajmowałem się zarządzaniem usługami IT.

W jakich firmach i przez ile czasu pracowałeś, jeżeli możesz powiedzieć…?

Doświadczenie w branży – ponad 20 lat. Pracowałem w trzech dużych firmach – telekomie, high-tech sektora bankowego oraz przemyśle i innowacyjności. Karierę zawodową zacząłem od IT HelpDesk, poprzez administrowanie i projektowanie systemów a skończyłem na zarządzaniu usługami IT w dużej skali.

Czym jest System PABLO?

System PABLO jest rozwiązaniem dedykowanym dla przedsiębiorstw, dla których istotne jest bezpieczeństwo pracowników rozumiane w kontekście dwóch aspektów.

Pierwszy to komunikacja krytyczna. Nasz system zapewnia ciągłość komunikacji głosowej między pracownikami, nawet w sytuacji, gdy nastąpi awaria zasilania, gdy większość systemów kablowych przestaje działać. Nasz system powinien w pełni funkcjonalnie pracować i wspierać procesy bezpieczeństwa.

Drugi aspekt to lokalizacja pracowników pracujących w niebezpiecznych warunkach lub niebezpiecznych miejscach. Prawo polskie narzuca obowiązek asekurowania się dwóch osób w okolicznościach podwyższonego ryzyka, jednak nie zaspokaja wszystkich ryzyk. W innych sytuacjach podwojenie personelu w obszarach niezagrożonych a wymaganych prawem podnosi koszt obsługi. Jeśli mamy na względzie bezpieczeństwo pracowników, a prawo nie wymaga w danym obszarze dublowania personelu, to System PABLO umożliwia zdalne monitorowanie osoby, która idzie pracować sama, wykonywać swoje czynności. W sytuacji, gdy takiej samodzielnej osobie coś się stanie, my tę informację otrzymamy w postaci alarmu. Mogą to być sytuacje, gdy pracownik przewróci się, straci przytomność czy, z jakiegoś powodu, nie będzie mógł kontynuować pracy, np. będzie uwięziony, zaklinowany.

Wedy będzie mógł wysłać sygnał zagrożenia lub alarm wzbudzi się automatycznie a Operator zakładu będzie w stanie zlokalizować zagrożoną osobę.

Kto skorzysta z Systemu PABLO, jakie osiągnie korzyści?

Na systemie PABLO na pewno skorzystają osoby bezpośrednio zarządzające ekipą techniczną, tzw. maintenance w zakładach produkcyjnych, jak również osoby odpowiedzialne za BHP.

Ci pierwsi na bieżąco widzą, w jaki sposób i gdzie pracuje personel, czy jest bezpieczny. Mają również możliwość bezpośredniego kontaktu i zlecania pewnych rzeczy – zawsze dostępnej komunikacji.

Ci drudzy, zapewne częściej będą korzystać ze statystyk generowanych przez nasz system, gdzie mogą zobaczyć, w jakich obszarach działają pracownicy, jakie wystąpiły incydenty czy ile upłynęło czas od wystąpienia incydentu do udzielenia pomocy.

Korzyści – sprawność procesów, redukcja kosztów związanych z incydentami zdrowotnymi, podniesienie efektywności pracy poprzez wykorzystanie fachowego personelu do wytwarzania wartości zamiast pilnowania kolegów nie mówiąc o kompleksowej komunikacji zwłaszcza przy integracji z systemem interkomowym… same korzyści przy niskim koszcie.

Kto obecnie używa Systemu PABLO?

Naszymi klientami są duże firmy produkcyjne działające w Polsce, także są to koncerny międzynarodowe, z czego jesteśmy dumni. Mogę wspomnieć, że jest to przemysł browarniczy, tytoniowy, meblarski, a także hutniczy.

Jakie są plany rozwoju Systemu PABLO?

Rozwijamy PABLO na bieżąco uwzględniając potrzeby rynku i wsłuchując się w naszych klientów. Interesują nas ich potrzeby i zawsze staramy się je zaadresować w naszych produktach.

Mamy pomysł, budujemy koncepcję i staramy się na bieżąco rozwijać nasz System.

Mamy mnóstwo pomysłów szeroko obejmujących problemy bezpieczeństwa i komunikacji w dużych zakładach, ale pracujemy też nad rozwiązaniami dla małych odbiorców, choćby z uwagi na uproszczone procesy monitorowania zagrożenia pracowników.

Spróbuj w 60 sekund powiedzieć mi, czym jest PABLO i sprzedać system.

Postaram się opisać to z mojej perspektywy.

Dla mnie PABLO to niezbędny składnik business continuity. To jest pierwszy element, który daje nam informację, że stało się coś krytycznego, uruchamia cały proces komunikacji kryzysowej. Udzielając szybko pomocy powodujemy, że czas przywrócenia usług jest znacznie krótszy. Klient ponosi niższe straty, ogranicza koszt związany z takimi incydentami.

Oczywiście, główną zaletą Systemu jest to, że możemy do takich incydentów nie dopuścić. Na to pozwala system monitorowania.

Kolejny obszar to komunikacja krytyczna, która, przede wszystkim, daje stałą i stabilną możliwość komunikacji głosowej pomiędzy pracownikami w różnych obszarach zakładu. Łączymy mobilność radia i automatykę systemów interkomowych podnosząc efektywność komunikacji. To przekłada się na optymalizację procesów, szybkość załatwiania rzeczy, sprawność.
W sytuacjach kryzysowych, dużej skali awarii infrastruktury, zasilania czy operatorów komunikacji, System PABLO przejmuje niezawodną i niezależną komunikację sztabu kryzysowego.

Dlaczego zdecydowałeś się zaangażować w ten projekt?

Tomek zainteresował mnie swoją koncepcją. Ponieważ poszukuję w życiu wyzwań i interesują mnie różne rzeczy, niekoniecznie z mojej branży, stwierdziłem, że to jest świetny pomysł i bardzo chciałem się zaangażować w realizację PABLO. Zdobywam nową wiedzę, zwłaszcza o radiokomunikacji, która nigdy nie była moją, absolutnie żadną, mocną stroną. Nasza współpraca to duże pole do wykorzystania doświadczenia we współpracy z różnymi klientami.

Najbardziej jednak „kręcą” mnie nasze burze mózgów i poszukiwania nowych rozwiązań!